Testen

E-mail is een sterk en gevestigd medium in zowel de marketingwereld als de communicatiewereld. Iedereen e-mailt, maar hoe zorg je er nu voor dat je de best mogelijke e-mail creëert? Dit doe je door je e-mails te testen. Dit testen is relatief eenvoudig, maar het wordt door veel mensen toch vergeten. In deze blog vertel ik je waarom je dit zeker niet moet vergeten en hoe je het makkelijkst je e-mails test.


Waarom je je e-mails móet testen
Je e-mailt altijd met een reden. Dit kan zijn om sales te genereren, interactie te triggeren of om mensen op je website te krijgen. De overeenkomst van deze drie punten is dat ze alle drie verbeterd worden door het versturen van je e-mails. Omdat je altijd het beste resultaat wilt in wat je aan het doen bent, is het noodzakelijk om je e-mails te testen. De beste e-mail geeft ook het beste resultaat en daar doen we het natuurlijk voor!

Wat test je in je e-mail?
Een e-mail bestaat uit verschillende onderdelen en als je de allerbeste e-mail wilt versturen zul je al deze onderdelen moeten testen. Hieronder een klein overzicht met de belangrijkste "testpunten" van je e-mail.

  1. Verzendmoment. Verstuur je e-mail op verschillende dagen, maar ook op verschillende tijdstippen. Je zult zien dat je e-mail op bepaalde dagen/momenten structureel beter geopend wordt dan op andere dagen/momenten.
  2. Naam van afzender. Varieer hierin met geslacht en nationaliteit. De verschillen in open ratio's zullen je verbazen!
  3. Onderwerpregel en introtekst. Blijf hiermee testen tot je de beste onderwerpregel en introtekst hebt gevonden. Een goede onderwerpregel en bijpassende introtekst zijn een boost voor je open ratio's!
  4. Inhoud. Denk hierbij niet alleen aan afbeeldingen, maar ook aan tekst. Check of je doelgroep eerder iets doet met e-mails met weinig tekst of juist met veel tekst. Daarnaast kun je experimenteren met e-mails met of zonder afbeelding om te kijken welke invloed dit heeft op je klikratio's.
  5. CTA. Niet alleen de tekst van je CTA heeft invloed op je klikratio's, maar ook de kleur van je CTA. Je klikratio's komen voort uit je CTA en deze ratio's zijn in feite de succesratio's van je e-mail. Wat het doel van de e-mail ook is, als er op de CTA is geklikt heb je je doel bereikt.

Hoe test je je e-mail?
Het werkt eigenlijk heel simpel. Je verstuurt twee homogene groepen een verschillende e-mail en kijkt welke e-mail het beste presteert. Zorg er wel voor dat je slechts 1 variabele verandert in beide e-mails. Op deze manier zijn je resultaten en hierop volgende conclusies ook betrouwbaarder. Wanneer je bijvoorbeeld wilt testen op welke kleur CTA er beter geklikt wordt dien je enkel de kleur van de CTA te veranderen. De variabelen zoals de tekst in de CTA, de tekst boven de CTA en de afbeeldingen rondom de CTA dienen gelijk te zijn. Als dit niet het geval is kun je geen uitsluitsel geven over de beste kleur aangezien het klikratio ook beïnvloed kan zijn door een van de andere variabelen. Je vergelijkt de open ratio's en de klikratio's met elkaar en concludeert welke e-mail het beste gepresteerd heeft. Wanneer je twee relatief kleine doelgroepen hebt kun je de test 2 à 3 keer uitvoeren. Wanneer de groep die de e-mail ontvangt bestaat uit tienduizenden e-mailadressen heb je aan 1 test meer dan genoeg om de "winnaar" van beide e-mails te bepalen.