Schone e-maillijsten

Wanneer je weer 4 uur hebt besteed aan het schrijven van je maandelijkse nieuwsbrief wil je natuurlijk ook dat deze een beetje goed gelezen wordt. Want zeg nou eerlijk, een nieuwsbrief die naar 1000 man gaat met een open ratio van 50% voelt beter dan een e-mail naar 5000 man met een open ratio van 10%. 50% klinkt misschien niet realistisch, maar ligt meer binnen handbereik dan je je kan voorstellen. Vandaag hebben we het over schone e-maillijsten.


Waarom schone lijsten?
Hoe minder jouw e-mails gelezen worden hoe slechter ook jouw e-mailreputatie wordt. Met een slechte e-mailreputatie belandt je e-mailmarketing in feite in een neerwaartse spiraal. Door een slechte reputatie worden er minder e-mails afgeleverd. Hierdoor wordt je bounce ratio hoger en je open percentage lager waardoor je e-mailreputatie ook weer lager wordt. Hierdoor worden er nog minder mails afgeleverd et cetera, et cetera. Dit is natuurlijk wat je wilt voorkomen en daarom heb je schone e-maillijsten nodig.

Verkeerde e-mailadressen
Een typefoutje is maar zo gemaakt. Controleer daarom je e-maillijsten altijd op fouten. Je kunt natuurlijk nooit ál je e-mailadressen checken, maar je hebt er zelf profijt van om de algemene foutjes eruit te filteren. Deze fouten zijn over het algemeen te vinden na de "@" in het e-mailadres. Enkele bekende en veelvoorkomende fouten zijn:

  • Fouten na de punt: con in plaats van com, nk in plaats van nl. Je bedenkt het zo gek nog niet, maar alle fouten worden gemaakt.
  • Twee maal @: een e-mailadres met twee maal het apenstaartje erin. Dit is e-mailtechnisch onmogelijk.
  • Fouten in de provider: gmapl in plaats van gmail of htomail in plaats van hotmail. Het zijn makkelijk te maken foutjes en dus ook makkelijk te vinden foutjes.

Om een klein voorbeeld te geven. Een van onze partners heeft recent haar e-maillijsten gecontroleerd en kwam tot de conclusie dat maar liefst 4% van alle e-mailadressen in haar e-maillijst überhaupt niet kon bestaan.

Geïnteresseerde ontvangers
Door in de gaten te houden wie je e-mails leest, opent of doorklikt vanuit je e-mail weet je wie de oprecht geïnteresseerden zijn in jouw content. Als je deze groep continue aanvult met bijvoorbeeld gesegmenteerde e-maillijsten houd je altijd een e-maillijst met ontvangers die baat hebben bij jouw e-mails. Je zult merken dat e-mails die verstuurd worden naar deze e-maillijst stukken beter geopend worden dan e-mails naar alle e-mailadressen! Zorg er wel voor dat naast het aanvullen van deze lijst er ook een verwijdermoment in zit. Filter bijvoorbeeld op iedereen die de e-mail in de laatste 3 maanden gelezen heeft. Als iemand een e-mail 10 maanden terug gelezen heeft, is dit e-mailadres niet meer relevant voor deze gesegmenteerde e-maillijst.