E-mailen in 2019?
Hier lees je waarom!

In de online wereld verandert alles razendsnel en kan een succesvol idee van vandaag, morgen alweer verouderd zijn. Er is echter 1 uitzondering in deze online wereld en dat is de e-mail!


Rond 1995 begon e-mailen aan populariteit te winnen en in 2019 is de e-mail nog steeds niet weg te denken uit het dagelijks leven. Ondanks de blijvende groei van social media de afgelopen jaren is en blijft de e-mail een van de krachtigste tools die er is. De afgelopen 15 jaar zijn er verschillende socialmediakanalen geweest waarvan men dacht dat ze het einde van de e-mail zouden betekenen, denk aan Hyves, MySpace, Twitter, Facebook etc. Stuk voor stuk geniale concepten uit de online wereld die het speelveld leken te gaan domineren, maar het allemaal hebben moeten afleggen tegen de e-mail.

Waarom e-mailen relevant is en dat altijd zal blijven!
E-mail is de eerste tool die uit de online wereld gerold kwam die maatschappijbreed geaccepteerd werd. Het vergemakkelijkte een verouderd proces waar iedereen mee te maken had. Omdat het een relatief oude tool is zou je denken dat jongeren al iets nieuws gevonden hebben, dit is echter niet het geval! 78% van de tieners zien e-mail als een onderdeel van het dagelijks leven. Voor volwassenen ligt dit percentage bijna op 100%! De tool blijft dus, ondanks dat de tool al zo lang bestaat, voor iedereen relevant!

Gewilde interactie
Je weet waar je aan begint en kiest er zelf voor om e-mails van het desbetreffende bedrijf te ontvangen als je je e-mailadres op de website achterlaat. Het is dus de perfecte manier om te communiceren met je huidige en eventueel potentiële klantendatabase! Dit kan middels nieuwsbrieven met een informerende insteek, als ook met een commerciële insteek.

"E-mail heeft een mogelijkheid die veel kanalen niet hebben: het creëren van waardevolle persoonlijke contactmomenten, op schaal!"
- David Newman

Persoonlijke communicatie?!
Er zijn tegenwoordig tientallen manieren om online met elkaar te communiceren, denk bijvoorbeeld aan WhatsApp of Instagram, maar ondanks het gemak van deze platformen blijft de e-mail toch het meest vertrouwde platform voor bijvoorbeeld formele communicatie. Wanneer we kijken naar verschillende leeftijdscategorieën is er zeer zeker een verschil te zien in het gebruik van e-mail als persoonlijke communicatietool. Waar 97% van iedereen die 25 jaar of ouder is e-mail als persoonlijke communicatietool gebruikt is dit bij 14-17 jarigen 73%. Dit is stukken lager, maar nog steeds bijna driekwart!

Marketing
E-mailmarketing heeft van alle marketingtools veruit de sterkste cijfers wanneer wordt gekeken naar de return on investment. De return on investment voor e-mailmarketing ligt bijna 4x hoger dan de return on investment voor social-mediamarketing en verschillende vormen van online marketing! Het kost relatief weinig om een specifieke groep mensen te targeten. Omdat mensen zelf een e-mailadres op de website achterlaten is dat al een eerste vorm van interactie die getoond wordt door de (potentiële) klant en zal men ook eerder geneigd zijn de door jou verstuurde content te lezen!