Call to action

In e-mailmarketing is de laatste jaren een verschuiving te zien geweest. Waar tot voor kort het hoofddoel van e-mails leadgeneratie was, zien we dat het genereren van traffic naar de website steeds vaker het hoofddoel van e-mailmarketing is. Ondanks dat het totaal andere doelen van e-mailmarketing zijn hebben ze 1 duidelijke overeenkomst. Ze worden beiden bereikt door een klik op je CTA in je e-mail.


CTA?
Een Call To Action oftewel een CTA staat in e-mails, blogs, artikelen et cetera en is bedoeld als "doorklik knop". Als de lezer van de CTA op de CTA klikt is het doel van de CTA bereikt. Via deze knop houd je lezers langer op pagina's of content die door jou gegenereerd of geplaatst is. Op deze manier creëer je dus een sterkere mate van engagement met de lezer. Het versturen van een e-mail zonder een (goede) CTA is dus een gemiste kans.

Een goede CTA?
Er zijn verschillende variabelen die meespelen in het opstellen van een CTA. De belangrijkste variabelen waar je rekening mee moet houden zijn:

  • Kleur
  • Tekst
  • Positionering

Een CTA met dezelfde kleur als de achtergrond of de hoofdkleur van de tekst zal stukken minder opvallen dan een CTA in een totaal andere kleur

Call to action buttons

Daarnaast moet een CTA verleiden. Een lezer moet bij het zien van een CTA erop willen klikken. Dit effect wordt gecreëerd door het gebruik van zogeheten power words. Bekende voorbeelden hiervan zijn gratis, uitverkoop en kracht. Naast de kleur en tekst in een CTA is ook de positionering belangrijk. Als je eerst lappen tekst door moet voordat je de CTA te zien krijgt zijn lezers vaak al afgehaakt. Zorg dus voor een vroege plaatsing van de CTA in je e-mail. Zorg er daarnaast voor dat je niet teveel CTA's in je e-mail hebt staan. Door de ene CTA zal de andere CTA kliks verliezen.

Een CTA en dan?
Het leuke van CTA's is dat wat er achter deze knop zit vaak niet veel uit maakt. Door op een CTA te klikken heeft de lezer interesse getoond en is geneigd verder te gaan met waar hij aan begonnen is. Meer hierover lees je in onze blog over de 7 principes van Cialdini.